Cum să controlezi mașina când derapează pe gheață ori zăpadă cu Alex Filip - pilot de raliu

     Pilotul de raliu Alexandru Filip vine în ajutorul șoferilor cu câteva sfaturi utile pe timp de iarnă. Specialist în conducere defensivă, pilotul Alex Filip a explicat cum ar putea fi evitat un derapaj și care sunt cele mai frecvente greșeli pe care șoferii le fac pe timpul iernii.

 

      1. Cum să eviți un derapaj pe gheață sau zăpadă?

      ”Principiul conducerii defensive este să nu ajungi să derapezi. Dacă, totuși, se întâmplă, trebuie să contrabrachezi, adică să virezi exact în sensul în care mașina derapează. Imaginați-vă că ținem în mână un fir cu plumb: dacă îi dau drumul pendulului, el se va balansa. În momentul în care mă duc către pendul, pendularea se va opri. Dacă mă voi duce în sens opus, pendularea se va amplfica. Așa se întâmplă și cu mașina: dacă mașina glisează către partea stângă, vom vira și noi către partea stângă, pentru a diminua derapajul. Dacă virăm spre dreapta, vom amplifica derapajul. Ca să căpătați exercițiu, testați mașina pe un camp ori într-un alt loc liber (dar nu în Piața Constituției ori în alte zone din oraș) . Recomand să se facă o astfel de ”pre-experiență” a unui derapaj, pentru că sunt cazuri când lucruri pot scăpa de sub control în trafic, chiar și la viteze mici.


      2. Cum deszăpezim corect mașina?

     ”Întotdeauna, o mașină se deszăpezește de sus în jos. Începem cu plafonul, continuăm cu capota, parbrizul, luneta și, apoi, geamurile laterale. Nu durează mai mult de două minute. Durează mai mult dacă nu avem mănuși, dacă bate vântul puternic, nu avem glugă sau nu suntem pregătiți. Trebuie să avem o mătură, o perie, un spray de dezghețat . Atenție! Nu trebuie să folosim permisul de conducere sau cardul bancar petru a curăța geamul. Spray-ul pentru dezghețat este mult mai eficient!” - explică pilotul Alex Filip.

      Una dintre cele mai frecvente greșeli este să nu curățăm de zăpadă plafonul mașinii. Mașinile tip ”căciulă” sunt foarte periculoase, în special pentru ceilalți din trafic pentru că, oricând, zăpada de pe plafonul unei mașini ar putea ajunge pe parbrizul mașinilor din spate. ”Pentru șoferul din spate, este ca și cum ar fi o miniavalanșă, iar ștergătoarele nu vor face față”.

 

     3. Anvelopele de iarnă ieftine nu sunt bune

     ”Nu trebuie să avem niște anvelope reșapate, cu nume îndoielnic sau cumpărate de la supermarket, cu doi lei, pentru că ele nu își vor face treaba. Acestea vor fi bune doar în fața Poliției, dar în momentul în care vom vrea să evităm un accident, un pieton ori vreun obstacol, acele anvelope nu își vor face treaba. Tocmai de aceea, încurajez folosirea unor anvelope de calitate, de la un brand consacrat – în felul acesta avem garanția că în spatele acelor anvelope se află mii și mii de ore de cercetare”.

 

     4. Regula celor două secunde

     Fiecare șofer ar trebui să cunoască regula celor două secunde, care ”reprezintă distanța pe care o păstrăm față de cel din față și care ne ține la adăpost de un accident nedorit. Ne luăm un reper: un stâlp, o bornă kilometrică, un copac, etc. În momentul în care mașina din față trece prin dreptul acelui reper, numărăm pînă la doi (două secunde) . La cea de-a doua secundă, trebuie să trecem și noi prin dreptul acelui reper”.

sursa: HotNews

Articole